Deze serie van stukjes is ontstaan uit een grondige liefde voor de strip Franka van Henk Kuijpers. Alles wat je graag mag, ga je ook nauwkeuriger bekijken. En dan vallen je soms merkwaardigheden op. In deze aflevering:
Wat een prachtig boek! Na het magistrale meesterwerk de Tanden/Donderdraak moesten we tamelijk lang wachten op een nieuw verhaal. En dat mocht er weer wezen ook! De stijl was weer een stuk volwassener geworden en het verhaal/thema alleszins verrassend en verfrissend. Een opvallende hoofdrol voor de verrukkelijke Laura Lava, die -klassiek- van arm, mooi en talentvol opstijgt naar rijk, nog steeds mooi en talentvol, maar nu vooral erkend en beroemd, èn … zielsgelukkig daarmee. En dat alles met Janis Joplin’s "Mercedes Benz" op de achtergrond. De geraffineerde introductie van de driehoeken via de letters van Laura’s naam naar het logo van haar "lijn" (la ligne triangle) en vervolgens de hypnotiserende driehoeken van het kunstobject, de verkeersborden en de achterlichten. Prachtige modeontwerpen, schitterende auto’s, kortom, het was weer volop genieten.
Het scenario is opmerkelijk. Een uitgebreide toelichting kan men vinden in de luxe-editie van Moordende Concurrentie. Opvallend is dat het eigenlijk 3 afzonderlijke verhalen zijn. De middelste (Het Halssnoer van 12 platen) is een bewerking van een veel ouder verhaal, waar Henk Kuijpers een Proloog van 14 platen voor heeft geplakt als verklaring van hoe het allemaal begonnen is met Laura Lava, en een soort Epiloog van de resterende 18 platen, wat eigenlijk als een afzonderlijk verhaal beschouwd kan worden. Overigens wordt dit alles in de luxe-editie wel degelijk als één geheel gepresenteerd, dus meer als een drieluik waarbij Het Halssnoer als spil in het midden voor de symmetrie tussen de andere twee delen zorgt (o.a. de tegenstelling arm <> rijk). Wat ook opvalt, is dat er in dit verhaal geen sprake is van links met het verleden. In tegenstelling tot de meeste andere scenario’s staat dit verhaal voor 100% in het heden.
Toch heeft ook dit verhaal weer wat merkwaardigheden, hoewel ze hier meer in de categorie toevalligheden en onwaarschijnlijkheden liggen. Zoals al eerder opgemerkt heeft een auteur het voorrecht om het toeval naar zijn hand te zetten. Anders zou er niets met zijn hoofdpersoon gebeuren. Dat het na de proloog wel erg toevallig is dat Franka nèt die week juist dáár op vakantie was en dat juist op dàt moment de rode verf over het haar van Nicole gaat (p.16) en dat Franka -na te zijn ingevallen als model- stomtoevallig haar armband op de kleedtafel heeft laten liggen, zodat ze in Laura’s auto zit om getuige te zijn van het oorbellen/halssnoer-incident en dus het avontuur in kan duiken, tja, dat hóórt nu eenmaal bij verzonnen verhalen. (Hoewel, hoe vaak kom je niet op een volstrekt onverwacht moment iemand tegen die je dáár nooit verwacht zou hebben?)
Maar dan gaat er toch ècht iets mis met de ontknoping in het atelier
van Laura Lava. Franka klikt Madame Maude nèt zo’n halssnoer om (25.1.1)
en ontfutselt haar de afstandsbediening (25.1.2). Ze speelt hoog spel,
want als er op het knopje gedrukt wordt, treft dat zowel Madame Maude als
Laura Lava (25.1.3)! Maar dàt is eigenlijk héél raar! Want laten we eens
een pagina teruggaan.Op
zich is het al heel vreemd dat Franka het verzint om in zo’n crisis-situatie
eerst eens een kijkje in Jean la Jacasse’s auto te gaan nemen (was het
niet logischer als ze ze gevolgd was naar boven?) om dan bovendien ook
nog stomtoevallig nòg zo’n halssnoer te vinden (waarom had-ie er eigenlijk
nòg eentje bij zich?), maar wat Franka op 24.1.4 bedenkt ("Als dat
zendertje een signaal geeft, ontploft deze ook") kan ze helemaal niet
weten, want dat was nou juist niet gebeurd bij de demonstratie op 22.3.1,
maar is ook helemaal niet aannemelijk, daar Jean la Jacasse in dat geval
zijn eigen auto zou opblazen.
Verder is het wel èrg gevaarlijk wat Laura op 25.4.1 doet, en is het raadzaam om de levensgevaarlijke halssnoeren vooral niet zó af te doen (zie 22.3.6), maar liever met een sleuteltje dat Madame Maude waarschijnlijk nog wel ergens heeft.
25.4.1 22.3.6