Het Raadsel van Franka B2
In deze aparte B-serie gaan we wat meer in op bijzonderheden
die de moeite waard zijn om beter bekeken te worden. Nu
eens niet zaken die niet kloppen, maar die juist heel erg
kloppen. In deze aflevering:
Bars Belevenissen
Bars beleeft in de verhalen
vaak kleine avonturen in de marge. Daarin is hij te vergelijken
met beroemde collega's zoals Idéfix en Bobbie. Als je een
Franka-album uit hebt, kun je rustig weer van voren af aan
beginnen om te volgen, wat Bars eigenlijk allemaal mee gemaakt
heeft, en dan krijg je voor hetzelfde geld er een compleet nieuw
verhaal bij. Deze rubriek gaat over deze tweede hoofdpersoon.
Omdat Bars voortdurend iets beleeft, is het ondoenlijk
om al zijn avonturen op te sommen. We halen hier dus
alleen de meest frappante naar de voorgrond.
Verder valt het op dat wat hem overkomt globaal in drie
categorieen is onder te verdelen: eten, luieren en zich
bezeren. Daarnaast is aan zijn gelaatsuitdrukking vaak te
zien hoe hij over een bepaalde situatie denkt. En dat alles
speelt zich in de marge af.
Historie
Eigenlijk praten we over kleine Bars, die pas in het 3e
verhaal (De Terugkeer van de Noorderzon) binnenkwam als zoon
van grote Bars, de hond van de commissaris. Deze wisseling
van de wacht hebben we te danken aan het feit dat de strip
oorspronkelijk bedoeld was als wederwaardigheden van het gehele
team van het Misdaadmuseum. Zoals bekend bleek Franka van
deze club bovenmatig populair en verdwenen de anderen (inclusief
de commissaris) naar de achtergrond.
Voor
het tekenen zijn honden als bijfiguren heel erg leuk, maar je kan
de oude Bars niet zomaar weghalen bij zijn trouwe baas, dus koos
Henk Kuijpers voor de oplossing van een nest jongen (zie 2.1.2 en
3), waar Franka er blijkbaar een van overneemt, die ook Bars
heet. Op het plaatje is het degene die het telefoonboek aan het
slopen is. Een ander exemplaar genaamd Boris hangt aan de
commissaris zijn broekspijp.
Die
overname gaat overigens vrij geruisloos. Aan het begin van het
verhaal gaan beide Barsen mee naar Oceanaqua. Bij aankomst
vernemen we in de drukte dat deze pup voor Franka is bestemd (zie
5.1.1).
Vrij lang spelen vader en zoon een even belangrijke rol. Pas
op plaat 26 neemt kleine Bars de hoofdrol, als hij aan boord van
het vliegtuig in Franka's tas blijkt te liggen pitten met een
buik rond van de koekjes. Aan het eind van het boek meldt Franka
nog per telefoon aan de commissaris dat met kleine Bars alles
prima is, en daarmee blijft hij gewoon verder zonder er nog
woorden aan vuil te maken bij haar.
Enkele fraaie geschiedenissen
- In De Terugkeer van de Noorderzon vinden we een
prachtige "running gag" over koekjes, starring
de oude en de jonge Bars. Het begint op 21.1.4, waar oude
Bars met zijn poten tegen de tafel staat en verlekkerd
naar een schaal met koekjes kijkt. Beide Barsen kijken
likkebaardend omhoog als de vrouw van de commissaris op
21.2.2 met het blad waar de koekjes op staan, aan komt
lopen. Op de volgende pagina krijgt
grote Bars op 22.2.1 wel een koekje en snakt kleine Bars
(ook op het daaropvolgende plaatje) naar de schaal. De
geur wordt hem op 22.3.3 te machtig, dus in 22.4.2 t/m 4
rukt-ie het kleed met schaal en al van de tafel en gaat
er met de koekjes vandoor. Het leuke is bovendien dat de
schateruitbarsting van Argos Attak zowel kan terugslaan
op dit incident, als op wat Franka vlak daarvoor
voorstelt. Hij roept uit: "Hahaha! Zo moet het ook,
geen halve maatregelen ...".
- In De Tanden van de Draak komen Franka, Ava en
Bars op plaat 33 in Venetië aan. Omdat Bars in Londen de
hele tijd in quarantaine heeft gezeten en vervolgens in
het vliegtuig naar Italië ook al niet veel
bewegingsvrijheid heeft genoten, is hij uitgelaten. We
zien dat al aan de enthousiaste manier waarop hij in
33.2.1 verlekkerd kwispelt naar een slager met een varken
op zijn rug. Gelijk daarna beleeft hij een klein avontuur
in de marge als hij op 33.2.2 op een kat af vliegt. In
33.3.1 is aan zijn verschrikte blik en gehavende kop te
zien dat de kat hier waarschijnlijk niet van gediend was.
- In Gangsterfilm loopt er een "running
gag" met Bars van plaat 4 tot en met 8, waar Bars de
hele tijd in de auto door elkaar gehusseld wordt. Het
begint op de passagiersplaats op 4.3.2 en gaat bij elke
keer optrekken en remmen door tot hij er eindelijk in
8.1.2 uit mag.
- Iets verderop in dat boek beleeft Bars een geheel eigen
parallelverhaal met een gebraden kip. Hoewel de lezer op
17.1.3 nog niet kan weten waar hij nou zijn zinnen op
zet, en ook in 17.2.1 nog niet kan zien wat er onder de
tafel gebeurt, blijkt op het volgende plaatje, dat Bars
een kip gejat heeft! Deze kip is nog in 17.3.2 te zien en
op 18.1.1 ligt Bars er in de auto heerlijk op te kluiven.
Ook op 19.3.3 is hier nog iets van te zien, maar dan is
het lekkers waarschijnlijk op, want op 21.4.5 en 6
scheurt Franka weer genadeloos weg en komt Bars wederom
onzacht op zijn achterste terecht. Einde kipverhaal.
- Uit nog steeds hetzelfde boek komt nog een fraaie
"sequence". Op 24.4.2 zien we dat Franka en
Gloria onder het luik van een HotDog-stand hebben staan
schuilen. Bars huppelt niets vermoedend in het zicht van
een bewaker, die met een joekel van een hond om het
hoekje staat. Als ze achter Bars aan gaan, knalt de hond
op een draaibord met de tekst "Fire Chief, the
hottest dog in town" en krijgt het baasje het bord Surprise
Menu op zijn hoofd. Een prachtig mini
Bars-verhaaltje.
- Zoals wel duidelijk is, is Bars altijd in voor een lekker
hapje. Kijk maar eens naar de omslag van Technicolor
Wide Screen, waar hij de onbewaakte scooter van een
pizzakoerier plundert.
- Als het in het begin van De Vlucht van de Atlantis
heel erg warm is, zien we Bars op 2.3.1 over een poster
van een snackbar lopen met reclame voor HOTDOGS. Nou,
deze hond voelt zich ook zeer heet!
- Een
onsterfelijke confrontatie met een ander lid van het
dierenrijk vinden we eveneens in De Vlucht van de
Atlantis op plaat 40 strook 1. Op de schouder van
Bill Bucks zit een bijzonder aggressieve papagaai, die
gelijk duidelijk wil maken wie hier de baas is. Op heel
subtiele wijze smoort Franka deze schreeuwlelijk bijna
onmerkbaar de mond door met een achteloos gebaar een
plastic kratje over het beest te laten vallen.
Schitterend!
Hiermee is het verhaal nog lang niet afgelopen, maar voorlopig
laat ik het hier even bij.
© Martin Hooymans / Henk Kuijpers
Terug naar Het Raadsel van Franka
(inleiding)
Terug naar Onze homepage
Schrijf iets in het gastenboek of
mail naar Martin Hooymans
Laatste wijziging: 4 september 2001.